sobota, 29 września 2012

Komplementarnie stary laptop

Dostałem ostatnio całkiem sprawnego laptopa (hardware'owo). Ten komputer to ośmioletnia już Toshiba M40, a dokładnie model Toshiba Satellite M40-294. Ten stary sprzęt jest dość zgrabny i ma nieprawdopodobnie wygodną klawiaturę. Od strony specyfikacji technicznej jest niestety o wiele gorzej. 


UWAGA - nędzny fotomontaż

W środku siedzi:
  • CPU: Intel Celeron M 380 - 1,6 GHz; 1024 KB cache; FSB 400 MHz;
  • RAM: Hynix 256MB DDR2 533 MHz;
  • Grafika: ATi Radeon Xpress 200
  • HDD: 40GB PATA.
Pełną specyfikację można zobaczyć tu.

Pierwszą rzeczą jaką zrobiłem po dostaniu w ręce tego laptopa to zainstalowanie kilku systemów operacyjnych, ale wszystkie działały tak beznadziejnie, że postanowiłem zainwestować w dodatkowy RAM. Teraz komputer ma 1 GB pamięci operacyjnej, a system operacyjny znacznie ułatwione zadanie.

W kolejnych wpisach postaram się dobrać odpowiedni dla tak starego laptopa system operacyjny i zestaw oprogramowania. Specjalnie dla osób, które nie chcą nic inwestować, postaram się przetestować każdy zestaw oprogramowania zarówno przy 1 GB RAMu, jak i przy 256 MB RAM.

Podejście pierwsze: KLIK

3 komentarze:

  1. No moim zdaniem, jak na taki starszy i mało wydajny sprzęt, to raczej optowałbym za postawieniem na nim systemu Linux na środowisku GNOME. Miałem kiedyś podobny mocowo sprzęt był to IPC 8375 i KDE ciężko miały na nim pracować, a powyżej KDE4 to już było kiepsko. W tamtym czasie używałem Mandriva, obecnie Ubuntu. Sprzęty jednak już całkiem inne. Mandrivę pobrałem w wersji 2011.1 i z pendraka ją testuję jako live. Ubuntu mam zainstalowane na dwóch komputerach. Jako że środowisko Unity mnie drażni, zainstalowałem na 12.04 środowisko GNOME.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam taki komputer, odkąd pokazał się na naszym rynku. Zmiany, jakie w nim wprowadziłem, to wymiana napędu Combo na DVD R/W oraz rozszerzenie pamięci do 2 GB. Dodałem też kartę wifi (pcmcia). System to oryginalny oemowy Win XP. Używałem na nim m.in. pakiet MS Office XP i Corel Draw 9. Byłem w miarę zadowolony z osiągów tego laptopa. Obecnie zamierzam wymienić procesor na jakiś Pentium M.
    Można by go nieco jeszcze ożywić przez wymianę WinXP na Linuksa, ale to jest mój jedyny Windows między linuksami (Mageia/Mandriva/KDE4), więc tak już zostanie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wygląda całkiem fajnie, ale dziwią mnie te wejścia na kable z przodu.

    OdpowiedzUsuń