sobota, 13 października 2012

Gdy isolinux nie działa

Ostatnio odkryłem, że isolinux nie działa na moim komputerze. Problem był poważny - prawie żadne LiveCD nie chciało działać. Rozwiązaniem problemu okazał się GRUB, który niestety nie był zainstalowany. W ostateczności poratowałem się bardzo fajnym wynalazkiem jakim jest SuperGRUB.


GRUB w akcji

Aby uruchomić Ubuntu 12.04 z pendrive, musiałem zrobić trzy rzeczy:
  1. Załadować kernel linuxa, czyli plik vmlinuz.
  2. Załadować inicjalizacyjny system plików, czyli inird.img.
  3. Zabootować system.
Wykonanie tego zadanie okazało się proste, choć zdobycie "know how" nie było wcale takie łatwe. Jak się okazało całość sprowadza się do czterech komend. Pierwszą z nich jest:
set root=hd1
Służy ona do wybrania głównej partycji. Jeśli np. nasz pendrive to drugi dysk, będzie on widziany jako hd1, jeśli trzeci to hd2 itd. Kolejne polecenie to:
linux /casper/vmlinuz boot=casper quiet splash
Tak wygląda komenda linux dla Ubuntu. Ładuje ona kernel z podanej dalej ścieżki i dba o to, żeby przy bootowaniu zostały przekazane odpowiedznie argumenty. Listę argumentów znalazłem w pliku isolinux.cfg, który znajduje się w pliki .iso z Ubuntu. Przedostatnią komendą jest:
initrd /casper/initrd.lz
Służy ona do załadowania inicjalizacyjnego ramdysku z podanej lokalizacji. A teraz:
boot
I już system powinien wystartować bez żadnego problemu. Jeśli nie oznacza to najprawdopodobniej źle wpisane argumenty.

6 komentarzy:

  1. Rzadko pojawiają mi się takie problemy z bootowaniem z pendraka, ale bywają. Powiedz jednak, czy tak zrobiony boot Ubuntu 12.04 live uruchamia system w polskiej wersji językowej? Walczyłem z tym jakiś czas i (nawet na forum Ubuntu pytałem) nie udało mi się sprawić, aby Ubuntu Live z pendraka był w wersji PL (nawet przez doinstalowanie PL i tym podobne zabawy). Co ciekawe, system uruchomiony z tego samego obrazu iso ale nagranego na płytę, podczas bootowania ma wybór języka i działa jako PL. Dlatego w poszukiwaniach distro Linuksa działającego jako PL, dotarłem do wersji Mandriva 2011.1, zrobiona unetbootinem uruchamia się w polskojęzycznym środowisku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Szczerze mówiąc nie pamiętam czy pojawiło się okno wyboru języka, ale postaram się to sprawdzić przy najbliższej okazji.

    Znam angielski na tyle dobrze, że wolę używać systemu w oryginalnym języku, niż irytować się kiepskim lub niepełnym tłumaczeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. No ja z kolei nie jestem angielskojęzyczny i wolę wersje PL. Nie tylko o to jedynie mi chodzi, ale jeśli jest angielska wersja firefox, to i przy wyszukiwarce i pisaniu inaczej się zachowuje, a instalować "za każdą razą" dodatkowe słowniki i zmieniać opcje wyszukiwarki trochę kłopotliwe... a może ja marudzę. :D
    Okno wyboru w Ubuntu samo nie "wyskakuje". Jak przy uruchamianiu z płyty cd pokaże się na dole ekrany ikona klawiatury, trzeba wcisnąć spację i wtedy wyskoczy. Przy uruchamianiu z pendarka nie ma tej ikony.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przecież przy instalacji w pierwszym oknie każdy linux (Ubuntu, Mint, Debian) pyta o język.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale mi chodzi o działanie systemu Live, bez instalacji (nie mogę nic instalować na komputerze w pracy, a tym bardziej systemu operacyjnego).

    OdpowiedzUsuń
  6. W takim razie najlepszym rozwiązaniem będzie polski remix np. Przyjazny Puchacz itp.

    OdpowiedzUsuń